YA ZAHRA

در جریان عاشورای حسینی و سپس اسارت اهل بیت(ع) از کربلا به کوفه و از کوفه به شام مقر سلطنت یزید، از نکات جالب اینکه سخنرانیهای حضرت زینب و امام سجاد(ع) و عکس

العملهای حماسی و معقول اهل بیت علیه السلام موجب شد که زمینه سوء ظن شدید مردم شام بر ضد حکومت ظالمانه یزید، و شورش برای براندازی این حکومت ننگین به وجود آید.

کار به جایی رسید که یزید، همان کسی که در آغاز به خاطر قتل امام حسین(ع) شراب می خورد و عربده می کشید، اظهار پشیمانی کرده و رسما می گفت:ابن مرجانه(عبیدالله بن زیاد)

باعث فاجعه عاشورا است، نه من، خدا (ابن مرجانه) را لعنت کند، من چنین دستوری را به او نداده بودم.

و از آن پس یزید برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود، دستور داد مامونین، با اسیران اهل بیت رفتار نیک داشته باشند و خودش نیز در تظاهر با آنها بر خورد نیک داشت، او می خواست با این ترفندها، خشم مردم را فرو نشاند، و موضوع را لوث کرده و عادی نشان دهد.

یزید، برای اینکه باز با ترفند دیگری، مردم را نسبت به خود خوشبین کند، هنگام خروج اهل بیت علیه السلام از شام به سوی مدینه، دستور داد، محملها را با پارچه های زریف و فاخر،

آراستند و خواست وارثان عاشورا را با زرق و برق (همچون یک کاروان سلطنتی) روانه مدینه کند، تا دلسوزی و رقت و احساسات مردم نسبت به خاندان  پیامبر(ص) و در نتیجه بدبینی

آنها به حکومت ننگین یزید، کاملا بر طرف گردد.

اما این ترفند نیز با پیشنهاد حضرت زینب علیه السلام خنثی گردید، آن حضرت این پیشنهاد را رد کرد و فرمود: ما عزادار هستیم و محملها را سیاه پوش کنید. یزید شخصا نزد اهل بیت(ع) آمد و عزر خواهی کرد، و اموالی برای مخارج آنها حاضر کرد و گفت:اینها عوض آنچه به شما از مصیبت ها رسیده.

حضرت ام کلثوم(ع) فرمود: ای یزید! چقدر حیای تو اندک است، برادران و اهل بیت ما را کشته ای، که جمیع دنیا ارزش یک موی آنها را ندارند، اینک می گویی اینها عوض آنچه من کرده ام!!.

به این ترتیب نیرنگهای یزید، یکی پس از دیگری خنثی شد و نقشه های موزیانه او نقش بر آب گردید، و تا آنجا که ممکن بود، اسیران کربلا، نسبت به ظالم، نه تنها انعطاف نشان ندادند بلکه در هر فرصتی به افشاگری بر ضد او پرداختند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 آبان 1398برچسب:, توسط MEHDI